Nykyään on tarjolla jo useita erilaisia ratkaisuja mobiilimaksamiseen eli palvelujen tai tuotteiden maksamiseen älypuhelimen avulla. Tällä hetkellä älypuhelimella maksaminen perustuu usein korttimaksamiseen eli kuluttajalla on puhelimessaan sovellus, johon on syötetty yhden tai useamman kortin tiedot.

Miten se toimii?


Erillinen maksamiseen tarkoitettu mobiilisovellus, johon syötetään yhden tai useamman maksukortin tiedot (esim. MobilePay, Pivo). Maksukortin lisäksi voi olla mahdollista syöttää sovellukseen myös tilinumero.
Tietyn palvelun tilaamiseen tarkoitettu sovellus, johon syötetään yhden maksukortin numero (esim. Wolt, Uber, parkkisovellukset). Lisäksi joissain palveluissa on mahdollista maksaa puhelinlaskulla.
Mobiilimaksamisen sovelluksissa on eroavaisuuksia ja kannattaakin tutustua huolella sovelluksen ehtoihin ja ohjeisiin. Näillä sivuilla annetaan yleispäteviä ohjeita mobiilimaksusovelluksen turvalliseen käyttöön.


Mobiilimaksusovelluksen turvallinen käyttöönotto


Mobiilimaksamisen sovelluksen voi ladata helposti sovelluskaupasta, mutta ennen käyttöönottoa tulee rekisteröityä palvelun käyttäjäksi. Tyypillisesti tämä voi tarkoittaa esim. seuraavien asioiden kirjaamista sovellukseen:
-> nimi
-> puhelinnumero
-> henkilötunnus
-> kortin numero
-> pankkitilin numero
-> tunnusluvun valinta
-> henkilöllisyyden todentaminen pankkitunnuksilla
Palveluntarjoaja saattaa tehdä erilaisia tarkistuksia antamiesi tietojen perusteella, varmistaakseen että sinulla on oikeus antamiisi tietoihin. Mikäli sovellukseen kirjautuminen edellyttää tunnuslukua, kannattaa valita sellainen tunnusluku, joka ei ole helposti arvattavissa. Joissain puhelimissa on mahdollista käyttää sormenjälkitunnistusta tunnusluvun sijaan.

Turvallinen maksaminen


Sovelluksesta riippuen älypuhelinta voi käyttää maksamiseen erilaisissa käyttöympäristöissä; kaupan kassalla, verkkokaupassa tai kaverille maksettaessa. Kun älypuhelinta käytetään maksamiseen, tulee puhelinta säilyttää yhtä huolellisesti kuin maksukorttia. Alla vinkkejä turvalliseen mobiilimaksamiseen:

-> Valitse tunnusluvuksi eri luku kuin mitä käytät muihin sovelluksiin tai puhelimeen kirjautumiseen. Joissain sovelluksissa voit myös käyttää sormenjälkeä kirjautumiseen
-> Älä anna puhelintasi kenellekään tuntemattomalle
-> Suojaa maksusovelluksen tunnuslukusi
-> Huolehdi puhelimesi päivityksistä
-> Kirjaudu ulos maksusovelluksesta silloin, kun et käytä sitä
Mobiilimaksaminen edellyttää yleensä sovellukseen kirjautumista ja kunkin maksun hyväksymistä erikseen – kukaan ei siis voi huomaamattasi veloittaa maksusovellukseltasi mitään.

Puhelin hukassa


Mikäli puhelimesi on kadonnut tai varastettu, kannattaa asiasta ilmoittaa maksusovelluksen ehtojen mukaisesti myös palveluntarjoajalle. Näin palveluntarjoaja voi tarvittaessa sulkea maksusovelluksen.
Maksusovelluksiin kirjatut korttitiedot ovat yleensä näkyvillä vain osittain, joten niitä ei pääse sovelluksesta urkkimaan, vaikka maksusovelluksen saisikin auki. Ja kuten korttimaksamisessa yleensä, kannattaa oman korttitilin tapahtumia käydä katsomassa säännöllisesti. Mikäli huomaat tililläsi tapahtumia, joita et tunnista, niin ota yhteyttä omaan pankkiisi.